Megosztás

Hívja az Ablakost!

ITT KÉRHET VISSZAHÍVÁST MŰANYAG ABLAKOKKAL KAPCSOLATBAN
rózsaszín ablak

Tel.: 0617690102
Mobil: 06702078927
E-mail: info@ablakos.hu
Budapesti ügyfélszolgálati irodánk címe

Keresés az oldalon:

Kiemelt típusok

Inoutic Balance

Inoutic Balance Hova ajánljuk: Új építésű ház, Passzívház jellegű épület, Szigetelt panel- vagy téglaépület
Beépítési mélység: 76 mm
Tömítés: Középtömítéses (3 gumi)
Üvegezés: Két rétegű szigetelt üveg, Három rétegű szigetelt üveg
Színezés: Fehér, Külső oldalon színes, Mindkét oldalon színes
Alumínium borítás: Lehetséges alumínium borítás

Inoutic Evolution

Inoutic Evolution Hova ajánljuk: Új építésű ház, Passzívház jellegű épület, Szigetelt panel- vagy téglaépület
Beépítési mélység: 84 mm
Tömítés: Középtömítéses (3+1 gumi)
Üvegezés: Három rétegű szigetelt üveg
Színezés: Fehér, Külső oldalon színes, Mindkét oldalon színes
Alumínium borítás: Lehetséges alumínium borítás

Kiemelt termékek

Ablakcsere kérdések

Tartanak -e raktáron ablakokat?

Nem tartunk, mivel még a panel épületeknél is van néhány centiméter eltérés az ablakok méretei között. Mindenhova egyedileg készülnek az ablakok, így lehet biztosítani a pontos beépíthetőséget.

Nem fog besárgulni a műanyag ablak a naptól?

A mai modern ablakok alapanyaga UV-stabilizátort tartalmaz, így ellenáll az UV-sugárzásnak.

Mennyi a nem szabvány méretű műanyag ablak felára?

Nincs felára.

Aktualitások, hírek

Bemutatótermeink évvégi nyitvatartása

Kedves meglévő és leendő Ügyfeleink!

BÚÉK!

Boldog Új Évet Kívánunk meglévő és leendő …

Bemutatótermeink évvégi nyitvatartása

Kedves meglévő és leendő Ügyfeleink!

(műanyag) Ablakos átverések

Egyszer volt, hol nem volt...
 

Egy ablakosatveresek.hu honlap, ami arról szólt, hogy a műanyag ablakosok, hogy verik át az embereket a műanyag ablakokkal kapcsolatban.

Nagyon ügyes kis honlap volt, begyűjtötte a látogatók adatait, küldött 3-4 levelet, amiben arról próbálták meggyőzni a látogatót, hogy minden ablakos csaló, rossz munkát végez, kispórolják az anyagot a műanyag ablakokból, eltűnnek az előleggel az ablakcsere előtt.

Mi állt az utolsó levél végén? Jött a “megváltás”, hogy ők bizony nem ilyenek, és felkínálta a lehetőséget, hogy regisztráció után (minden személyes adat megadásával) betekintést nyerhessünk a termék bemutató honlapra, ahol bemutatták saját műanyag ablakaikat.

Kicsit érdekes marketing stratégia, de elismerésre méltó. A gond csak annyi volt, hogy a honlap tulajdonosa úgy váltogatta a cégeket, mint más a fehérneműt. Nem untatnám Önt a teljes történettel, ha van ideje és türelme, mindent megtalál különböző nyílászárós fórumokon.

Szerencsére a honlap megszűnt, valószínűleg elfelejtették meghosszabbítani a domain előfizetését. Megelőzvén, hogy a honlap újra létezzen, beregisztráltattuk a domaint.

A magam részéről azt tanácsolom, hogy ne dőljön be a pánikkeltő írásoknak, csak tájékozódjon minél jobban az ablakok megrendelése előtt. Önnek kell választani, a megérzéseire hallgatni és a begyűjtött információkra hagyatkozni.


Köszönöm, hogy megtisztelt figyelmével.
Üdvözlettel:
Halász Attila – Ablakos


Halász Attila - Ablakos.hu



Persze érdekes írások is voltak, melyek közül néhányat archiváltam, ezeket alább megosztom Önökkel. 
Fontos, hogy az alábbi írások nem a mi véleményünket tükrözik, csak érdekességképpen osztjuk meg.


I
I
I
I
I
I
V








"Ja! Hogy Önt nem olyan egyszerû ám becsapni? Fogadunk?
Fogadjunk, hogy már a hirdetésekkel is simán átverték.

Ha nem hiszi, akkor figyeljen:

 Árulja el nekem õszintén. Felhívna egy ilyen hirdetést, ha autót készülne vásárolni?

"2000 ccm Wolksvagen óriási kedvezménnyel eladó! Utcára nézõ ablakok, két irányba tekerhetõ kormány. Gázadásra, már álló helyzetbõl is gyorsul!!! Én aztán nem csapom be!"

Ugye, hogy még a telefont megkeresni sem jutna eszébe, nemhogy felhívni a hirdetõt. Ugyanakkor ablakoknál ez hirdetési forma teljesen normális. Egy nyílászárós hirdetésnek pontosan ennyi az információ tartalma:

"Mûanyag ablakok 5 kamrás profilból, K=1,4 üveggel, Roto vasalattal. Ingyenes felmérés, ajánlatkészítés! Korrekt munka, korrekt ár!"

Tehát, amikor felhívott egy ilyen hirdetést, akkor azt hitte, hogy tudja milyen termékrõl érdeklõdik. Elárulom: csak hitte.

Valójában fogalma sem volt róla.

Mivel nem csak a hirdetések, hanem a cégek honlapjai is nagyjából ennyi információ közlésére szorítkoznak, természetes, hogy a VEVÕ is megelégszik azzal, ha ezeket az információkat közlik vele, és eszébe sem jut egyéb dolgokról kérdezõsködni.

Persze, most mondhatja, hogy fejezzem be az okoskodást, mert mit lehet azon variálni, hogy mennyibe kerül egy 150X150-es ablak.

Rendben, akkor nézzük meg:

Ön szerint melyik a helyes válasz?


44.690.- Ft
73.577.- Ft
56.190.- Ft
64.768.- Ft
49.990.- Ft
84.660.- Ft

Szóval melyik ár tartozik egy 150X150-es műanyag ablakhoz?

Elárulom: mindegyik.

Persze, most azt gondolja, bohócot akarok csinálni Önbõl. Szó sincs róla. Ennél komolyabban nagyon kevés dolgot mondtam mostanában.

Ezek valódi, 2010. júniusi árak, és mindegyik egy-egy 150X150-es ablakhoz tartozik, ráadásul ugyanabban az üzletben.

Csak egy lelkiismeretes ablakosnak egyszerûen kevés információ az, hogy 150 X 150.

Szerintem egy tisztességes ablakos, legalább ennyi kérdést feltesz egy munkával kapcsolatban:

  • Három, öt vagy hat kamrás profilból szeretné?
  • Egyszárnyú, vagy kétszárnyú legyen?
  • Ha kétszárnyú, akkor váltószárnyú vagy tokosztós?
  • Fehér, egyik oldalán fa hatású, vagy mindkét oldalán színes legyen?
  • Redõnyt szeretnének rá?
  • Esetleg fürdõszoba ablak lesz, és katedrál üveget is tegyenek bele?
  • Ja! Földszinten laknak, és nem túl jó hírû környéken, esetleg érdekli biztonsági kilincs, betörésgátló vasalat?
  • Szúnyogháló? Persze van, de a váltószárnyúnál nem tudják csak az egyik szárnyra készíteni. Muszáj lesz az egészre...
  • Az ablak beépítés után szigetelik a házat?

 

Soroljam még? Tudja nagyon sok kérdés merül fel....

Persze azzal is tisztában vagyok, hogy bárhol megkérdezi, hogy mennyibe kerül egy 150X150-es ablak, azonnal mondanak rá egy számot. Méghozzá a legkisebb kimondható számot.

Sajnos egy általános és nagyon rosszízû üzletpolitika, ami ma a nyílászáró piacot jellemzi. A nyílászárós cégek meg vannak róla gyõzõdve, hogy

Ön ÁRAT akar venni.

Szerintem nem.

Szerintem Ön műanyag ABLAKOT akar venni.

Nem az Ön hibája, hogy Ön is elsõsorban árat keres. Minden hirdetés, újságcikk és tájékoztató arról szól, hogy "Óriási kedvezmény, legolcsóbban a környéken...stb."

Ha felhív egy ablakos céget, azonnal kap árajánlatot akár egy komplett családi házra is. Öt perc alatt. Erre lehet azt mondani, hogy gyors, de szerintem ez nem más, mint

az Ön lenézése.

Azonnal diktálják a legolcsóbb, legegyszerûbb megoldás árát, és meg sem próbálják kideríteni, hogy Önnek valójában mire lenne szüksége. Eszükbe sem jut, hogy Ön ugyanúgy szeretne tájékozottan dönteni, mint minden felelõsségtudattal élõ ember. De ehhez információt kellene kapnia. Hiszen egy dologból, nem lehet választani...
Ön is tudja, hogy fontos a légkamrák száma, az üveg "K" értéke, hiszen tájékozódott. De ez nagyon kevés. Az ablakosok nem az ajtót nyitották ki Ön elõtt..........

..... csak megengedték, hogy belessen a kulcslyukon.

Az ördög mindig a részletekben rejlik, ezért fontos, hogy ne hagyja magát becsapni, és fõleg ne engedje át másnak a döntés jogát!

Hát én ezen szeretnék változtatni. Tudom, hogy még az átlagos vevõ is sokkal igényesebb, mint amilyennek õt az ablakosok gondolják. Biztos vagyok benne, hogy Ön is elsõsorban az elfogadható árú minõséget keresi, és nem a legolcsóbb terméket a piacon. Mindannyian hajlandóak vagyunk praktikus, energiatakarékos vagy biztonságos dolgokra pénzt áldozni, ha tudunk a létezésükrõl. De annál kevés bosszantóbb dolog van, mint akkor megtudni, hogy néhány ezer forint többletköltséggel sokkal jobban is járhattunk volna, amikor már régen beépítették az ablakainkat, és utólag már késõ...

Miért ezekrõl a dolgokról beszélek?
Igaza van, éppen ideje volt megkérdeznie.

Elárulom:

2008 áprilisában végeztünk egy piackutatást, ahol olyan embereket kérdeztünk meg, akik már cseréltettek vagy vásároltak ablakot, az ország minden szegletében. A kérdõívek több, mint 1500 email címre mentek ki, tehát, nem három válaszadó véleményébõl vontunk le következtetéseket. Íme:

"Elégedett volt-e az ablakos cég által nyújtott szolgáltatással?"

Igen, minden tekintetben: 18%
Igen, nagyjából: 12%
Nem, voltak hiányosságok: 64%
Brrrr: 6%

Azt hiszem túl sok magyarázat nem szükséges, a kérdésre adott válaszok megoszlását látva. Az "igen" válaszok még úgy, hogy kétféle igen is lehetett a válasz, nem érik el az összes válasz egyharmadát. Tehát ha Ön ablakot szeretne cseréltetni, akkor dupla akkora esélye van egy "kókler" céget kifogni, mint egy tisztességeset.

"Ha újra belevágna nyílászárók cseréjébe, mit csinálna biztosan másként?"

Ennél a kérdésnél nem választási lehetõségeket adtunk a kérdõívet kitöltõknek, hanem egy "szövegdobozba" beírhatták saját szavaikkal a válaszokat.

A válaszok 19 százaléka szólt lényegében arról, hogy semmit, minden rendben történt, és azóta is úgy van. Ez az elõzõ kérdésre adott válaszokból már várható volt. Az igazán érdekes azonban a többi válasz megoszlása volt.A leggyakoribb válasz (32%) az "Alaposabban tájékozódnék a termékekrõl és a lehetõségekrõl, mielõtt döntenék." típusba tartozott.

Azt gondoltuk, hogy a következõ leggyakoribb válasz az lesz, hogy "Legközelebb, nem a legolcsóbbat választanám."

De nem!

Ez a válasz, kb. 1/3-1/3 (13-17%) arányban fej fej mellett szerepelt, a "Megnézném már elvégzett munkáikat", és a "Csak olyan céggel dolgoztatnék, akit ismerõs ajánl, mert meg volt elégedve velük." típusú válaszokkal.

Tehát az öt kategóriából négy mutatja azt, méghozzá mennyiségileg is 4/5 arányban (19-81%), hogy azok akik már vettek (cseréltek) ablakot, nem tájékozódtak megfelelõen.

 

Vagy nem kaptak, vagy nem is kértek megfelelõ tájékoztatást.

És ezt utólag már nagyon bánják...

 

Nem szeretném a kérdõív további részleteivel és statisztikáival fárasztani,azt hiszem elég ha néhány, ezeknek az eredményeknek azalapján megszületett következtetést osztok meg Önnel:

  • Az "átlagos ablakvásárlók" kétharmadának akár olcsó, akár drágább terméket választ, gyakorlatilag fogalma sincs róla, hogy mit kap a pénzéért. Ön szerint okos dolog egy sokszázezer, esetleg millió feletti kiadást jelentõ zsákbamacska?
  • Az "átlagos ablakos cég" az ajánlat elkészítésekor a legolcsóbb verziót számolja a megrendelõnek, bízva abban, hogy az kizárólag az árat fogja figyelembe venni döntése meghozásakor, így a lehetõségtõl is megfosztja a vevõt, hogy a saját igényeihez igazítsa megrendelését.
  • Az ablak megrendelések 80%-a úgy jön létre, hogy a megrendelõ plusz lehetõségként, kizárólag a jobb hõszigetelõ képességû üvegrõl és 3-5 vagy 4-6 kamrás profilról kap tájékoztatást. A kérdõívet kitöltõk (ablakvásárláson már túl levõk) 80%-a az ablakcsere elõtt, a nekik ablakokat szállító cégek képviselõitõl, soha nem hallottak biztonsági ablakkilincsrõl, huzatzárról, színes profilokról, redõny elõkészítésrõl, taposható erkélyajtó-küszöbrõl, és egyéb kiegészítõkrõl.
  • A "problémás, garanciálisan hibás" műanyag ablakok megjavítása, cseréje, vagy egyszerû szárnyállítása, igazi kálvária a problémával szembesülõknek. A gyártási, szállítási, beépítési hiba miatt rendeltetésszerûen nem használható ablakokat, a szállító (beépítõ) cég felé bejelentõ megrendelõk több, mint felénél, a hiba bejelentését követõen egy hónapon túl került csak sor annak megtekintésére, érdemi döntésre. A hiba kijavítására, vagy a hibás-sérült alkatrész cseréjére, az esetek negyedében több mint három hónapot kellett várni. De a java, csak most következik: 17%-nál (azaz a válaszadók közel egyötödénél) soha(!!!) nem történt meg a javítás vagy csere. Vagy azért, mert a cég nem ismerte el felelõsségét vagy azért, mert már nem is elérhetõ a cég akitõl az ablakokat vették!
  • A garanciális problémák megoldása az azzal szembesülõk 52%-ánál már ott elbukott, hogy a vevõk nem rendelkeztek sem számlával sem garancia-jeggyel. Pedig a legkomolyabb minõségi kifogások és garanciális meghibásodások, valamint a garancia és szerviz teljes hiánya, szinte mindenhol az "Áfa nélkül még olcsóbb..." üzletvitelû cégeknél jelentkeztek.
  • Az ablakvásárlásról a döntést, a válaszadók 81(!!!) százaléka úgy hozta meg, hogy még akkor sem ment be a neki nyílászárókat értékesítõ cég bemutatótermébe, ha volt a cégnek bemutatóterme. Nem is látta a terméket a vásárlás elõtt! Olyan ablakokat vásárolt, amilyet még soha nem látott, nem nyitott ki vagy csukott be, és az információi kizárólag az értékesítõtõl származtak. (Aki valamilyen érthetetlen okból kifolyólag mindig dícséri a saját termékét...)

Láthatja: az eddig annyira fontosnak (sokaknál a legfontosabbnak) tartott szempont, miszerint az ár döntõ tényezõ, sokak számára lett kelepce. Az ablakosok "óriási akció" és "legolcsóbban a környéken" vevõfogó reklámjai sokakat csaptak be.

Ezért én számháború helyett, inkább azokról az életbevágóan fontos szempontokról szeretnék beszélni Önnek, amiket igazán szem elõtt kell tartania az ablakokkal, és ablakos cégekkel kapcsolatban, mielõtt végleges döntést hozna. A döntést Önnek kell meghoznia, de nem mindegy, hogy milyen tudás birtokában teszi meg azt.

Ha megengedi, én ezzel a tudással próbálom meg felruházni Önt.

Remélem az eddig is kiderült, hogy ez, nem egy szokványos honlap. De az igazi érdekességek, még csak most fognak következni:

Ha a lejjebb, a kék linkeken át elérhetõ oldalakat is elolvassa, és feliratkozik hírlevelünkre, látni fogja, hogy

az egyszerû "elhallgatásoktól" a súlyos átverésekig,

minden Önre leselkedõ veszélyre felhívom majd a figyelmét.

Megtanítom árajánlatot "olvasni", és ajánlatokat összehasonlítani.

Az árajánlatoknál és főként a hirdetésekben láthatja a rettenetes nagy kedvezményeket. 30-40-50% kedvezmény, csak most, csak Önnek! Vagy a rafináltabbaknál: 40+10% kedvezmény, 40+20% kedvezmény! Persze ilyenkor mindenki, aki látja ezeket az óriási százalékokat, meg van róla győződve, hogy soha nem érte meg jobban ablakot venni, mint most.
Nos, ez a gyártók trükkje. Olyan árlistákat készítenek és nyomtatnak ki, amelyekben úgynevezett "listaár" szerepel. A viszonteladó (az az ablakos, akivel Ön tárgyal) ebből 40-50-60 % kedvezménnyel vásárolhat. Ez cégenként változó. Ha mondjuk 50% kedvezménnyel vásárol, és azt mondja, hogy most elég neki 15% árrés, így a hirdetésben óriási akciót fog hirdetni 35% kedvezménnyel! Így ha 60%-al vásárol, és húszat keres rajta, akkor negyven százalékos akciót fog hirdetni. Persze a listaárból.
Nade. Listaáron még soha egyetlen emberfia sem vett ablakot!
Tehát a nyílászáró piac egy olyan piac, ahol tizenkét hónapig tart a szezonvégi kiárusítás.
A rafináltabb megoldásnál a 40+10% kedvezmény nem összeadandó, hiszen nem fél áron veheti meg az ablakot, hanem az ablak listaárából ad 40%-ot, és a beépítés árából még tízet. Persze amikor összehasonlítja a többi ajánlattal, gyorsan kiderül, hogy nincs is akkora eltérés?. Persze, hiszen a többieknél is pont most van akció!
Ha akar egy cseppet kuncogni, akkor érdemes kiszámoltatnia, mennyi lenne kedvezmény nélkül a megrendelés összege. Panellakás, komplett csere kétmillióért? Vicces nem?
No. Ennyit az akciókról. Persze van még ehhez hasonló "akció" bőven (pl. redőny, ingyenes beépítéssel?), de azt gondolom ezeket már a segítségem nélkül is észre fogja venni.

A következő téma még mindig a gyártók trükkje, de már sokkal húsbavágóbb:

A garancia. A legtöbb cégnél 5-7-10 év -természetesen- teljeskörű garanciát hirdetnek és ígérnek. Ebben főleg a nagy magyar gyártók járnak az élen. Viszont amikor Ön megkapja az ablakokat-ajtókat, amiket természetesen már ki is fizetett, csak akkor kapja kézhez a garancia jegyeket, vagy jótállást biztosító dokumentumokat. Ahol már véletlenül sem a hirdetésben ígért X év teljeskörű garancia szerepel, hanem 12 vagy jobb esetben 18 hónap jótállás plusz az X év végéig terjedő szavatosság. Mi ezzel a baj? Kérdezheti, hiszen a jótállás és a szavatosság ideje összeadva pont annyi, amennyi garanciát a gyártó ígért.
Elárulom:
A legfontosabb különbség az, hogy a jótállás ideje alatt a gyártónak kell bizonyítania, hogy a nem rendeltetésszerű használat miatt következett be egy meghibásodás. A szavatosság ideje alatt, viszont már az Öné a bizonyítás terhe!
Egy lógó, akadó ablakszárny, vagy egy elrepedt hegesztési varrat használhatatlanná teszi az ablakot. Ahhoz viszont, hogy bebizonyosodjon a gyártási, vagy anyaghiba, Önnek külső független szakértőt kell megbíznia ennek vizsgálatával! Egy ilyen vizsgálat általában 100.000.- Ft körül kezdődik. Ugyanakkor vannak olyan hibák is, amiket csak a szerkezet megbontásával lehet vizsgálni, így ki kell venni az ablakot és egy másikra cserélni. Persze ennek költségét majd Ön kamatostul visszaperelheti, ha bebizonyosodik a gyártó felelőssége.
Fogja? Ugye, hogy nem. Ezt tudják a gyártók is. Ezért aztán ígérnek Önnek garanciát rogyásig a hirdetéseikben, hiszen őket csak a jótállás érdekli. Viszont így már elég rosszul hangzana egy hirdetés: műanyag nyílászárók ötkamrás profilból egy év garanciával!
Aztán van még egy külön kategória a garanciáknál, ez a bejárati ajtókra vonatkozik. Több cég vállal rá hét év teljeskörű garanciát, de kis betűvel azért oda van biggyesztve, hogy "lakossági használatra" vagy "csak lakásajtóként használható". Persze, aki elolvassa, az azt mondja, hogy tiszta hülyék ezek, hát a kerti budira nem is vennék ilyet!

Valamint a következõ, eddig még Önnek, senki által fel nem tett kérdésekre is megkaphatja a kimerítõ és érthetõ válaszokat:

 


 

Gondolkodott már azon, hogy azok a cégek akik óriási kedvezményeket, és visszautasíthatatlanul jó árakat ígérnek, Önnek spórolnak vagy Önön spórolnak?

 

Vagy Ön is azok közé a vásárlók közé tartozik, akik elhiszik, hogy vállalkozások szívjóságból lemondanak a saját hasznukról a vevõ javára?

 

udja-e, hogy mitõl vetemedhet egy műanyag ablak?

Az ablakosok azonnal megmondják: hidegtõl vagy melegtõl... Ebben az esetben általában igazat is mondanak.

A kérdés csak az, hogy hány ablak vetemedik mennyibõl és amelyik vetemedik az mennyire? Tisztességesen gyártott ablakoknál a vetemedés az ablakok 2-5%-ánál jelentkezik és egy perc alatt orvosolható a vasalat állításával (ha állítható vasalattal szerelték az ablakot).

A zsanérokon található állító csavarokkal tökéletesen egymáshoz lehet igazítani a tokot és a szárnyat. Ha ezt nem lehet megoldani, és az állítástól függetlenül szorul az ablak, akkor a vetemedésnek sok köze nincs a hõmérséklethez. Teljesen más az oka.

Tehát nézzük meg, hogy ha nem a melegtõl akkor mitõl is vetemednek az ablakok?

Ennek legfõbb oka, hogy a mûanyagnak amibõl készül viszonylag nagy a hõtágulása.

A gyártás során ezt figyelembe veszik, így a szárny és a tok egymáshoz viszonyított mérete ennek tudatában kerül kiszámításra. Tudni kell, hogy a fehér profilok nyáron akár 50 celsius fokig is felmelegedhetnek, míg a színesek külsõ hõmérséklete elérheti a 70 fokot is. Ugyanakkor télen akár mínusz húsz foknál is hidegebb külsõ hõmérséklet mellett is el kell látniuk feladatukat. Persze ezek az értékek csak a külsõ oldalra vonatkoznak, hiszen a lakás felõli oldalon egész évben 18-25 fok közötti a hõmérsékletük.

Beláthatjuk, hogy ilyen szélsõséges viszonyok mellett nem lehet elvárni egyetlen anyagtól sem, hogy ne táguljon és húzódjon össze.

Azonban ezt a használója számára nem túl elõnyös tulajdonságát elfogadható keretek között lehet tartani, egy igen egyszerû megoldással: az acél merevítéssel.

Tudom, most azt mondja, hogy ne akarjam feltalálni a spanyolviaszt hát azt mindenki tudja, hogy minden ablakban van acél merevítés. Ebben teljesen igaza van.

De ha ez így van, akkor miért szánok a témának egy egész oldalt a honlapon?

Mert ezzel az elemmel lehet a megrendelõt a legkevésbé bizonyíthatóan, de nagyon csúnyán átverni!!!

Az igazi kérdés az, hogy milyen az a merevítés, és hogyan van rögzítve?

... szóval fontos dolog az ablak szerkezetének stabilitása szempontjából, a merevítéshez használt anyag vastagsága, az idom formája és a benne lévõ hajlítások száma, ami a kellõ merevséget fogja biztosítani a szerkezetnek..

De legalább ennyire fontos, a profilba kerülõ merevítés rögzítése is! A merevítés nem csak benne kell, hogy legyen a profilban, hanem ahhoz maximum 30 centiméterenként hozzá is kell csavarozni! Ez egy újabb lehetõség a spórolásra: 60 centinként csavarozva már csak a fele az erre a munkafolyamatra jutó anyag és bérköltség is...

Sajnos ma általános gyakorlat az ablakgyártó cégeknél, hogy ott próbálnak meg spórolni, ahol a megrendelõ nem látja vagy ahol (kellõ ismeret hiányában) nem tudja ellenõrizni. Tehát elsõsorban a belsõ merevítõkön, azok rögzítésén és a vasalatokon.

De a legszebb az egészben, hogy ehhez még ideológiát is gyártanak, miszerint ezt a VÁSÁRLÓ azaz az Ön érdekében teszik. Ugyanis a spórolás elsõrendû oka nem az, (szerintük) hogy õk több pénzt keressenek hanem az, hogy Önnek OLCSÓ ablakot tudjanak gyártani.


(Persze van aki ezt elhiszi és van aki nem. Ha a józan paraszti eszünket használjuk, akkor tudjuk, hogy ezekkel a minõséget erõsen befolyásoló költségcsökkentõ tényezõkkel a konkurrensekkel vívott árharcban szeretnének gyõzni és nem a mi pénzünkre vigyáznak...)

Mondjuk én, mint VEVÕ azt mondom rendben van, hogy vigyáz az ablakos a pénzemre, de...(igen, mindíg van egy de) ...de ezt tegye úgy, hogy felajánl egy prémium és egy standard minõséget és magyarázza el, hogy melyik miért olcsóbb vagy drágább. Így majd én eldöntöm, hogy jó néven veszem-e a spórolást. Ez korrekt lenne.

Mert szerintem ha úgy "spórol", hogy az a tudtom nélkül a minõség rovására történik, az nem spórolás hanem egy újabb rút átverés.

Hiszen az üveget nem spórolhatja ki belõle, a kilincset meg oda kell adnia hozzá. (Bár van olyan cég is, ahol a kilincs is külön tétel az árajánlatban...)

Ez a "spórolás még talán elfogadható lenne, ha a merevítésnek csak a hõtágulás miatti elmozdulások megakadályozása lenne csak a szerepe. De a merevítés ennél sokkal nehezebb feladatot is el kell, hogy lásson.

Kellõ stabilitást kell biztosítania az üvegszerkezetet megtartó szárnynak, és az üvegezett ablakszárnyat megtartó toknak. 

Tudniilik az üvegezés súlya 20-36 kg / m2, az üvegszerkezet függvényében. (Biztonsági üvegek akár 50 kg/m2 súlyúak is lehetnek!)

Tehát amikor egy 150X150-es műanyag ablak szárnyát bevágja vagy éppen kivágja a huzat, akkor 45-85 kg vagy biztonsági üvegeknél 100 kg feletti lendülõ tömeget kell megtartania a merevítésnek!

Hogy láthassa miért fontos egy merevítés elhelyezkedése és rögzítése egy profilban, mutatok néhány képet különbözõ profilokról és a bennük található merevítésrõl. A legtöbb bemutatott sarokmintában a merevítést pirossal festve láthatja.

A képen egy Rehau 3 kamrás profil és annak merevítése látható. Láthatja, hogy a tokban és a szárnyban is, a merevítés egy többszörösen meghajtott "U" alakú idomacél, a profilgyártó elõírása szerint.
Ezen a képen egy Wymar 5 kamrás profil metszetét láthatja, a benne lévõ merevítéssel. Sem a szárny, sem a tok nem alkalmas zártszelvény merevítés elhelyezésére. Ettõl függetlenül, a gyártó által elõírt merevítés használata az ablakot az elõírt paramétereknek megfelelõen teszi stabillá.
Ez pedig egy Panorama 2000 profil metszete. Azt hiszem a látvány magáért beszél...

A merevítés nem tölti ki a légkamrát faltól falig, nincs az idomacélt erõsítõ perem-visszahajtás benne.

Mindettõl függetlenül, ez az elõírásos merevítése. Csak eljárt már az idõ felette. Ha ezt a merevítést még vékonyabb falú acélból készítik, az majdnem olyan, mintha nem is lenne merevítése.

Ez a profil, az egyik legrégebben használt ablak-alapanyag. Legelõnyösebb tulajdonsága az ára. Már jó ideje nem nevezi senki modernnek.

A fotók a bemutatótermekben használt "sarokmintákról" készültek. Ha bármelyik ablakos bemutatóteremben sarokmintát néz az biztos, hogy mindig az elõírásnak megfelelõ merevítéssel lesz szerelve hiszen azért készült, hogy meggyõzze Önt a termék kiváló minõségérõl. A kérdés csak az, hogy a kész ablakban is az lesz-e?

A most következõ képek azt fogják szemléltetni, hogy hiába dönt úgy, hogy ilyen vagy olyan profilból szeretne ablakot vásárolni, az még semmire sem jelent garanciát. A következõ képen egy magyar gyártó Veka profilból készült metszetét láthatja:

Láthatja, hogy a tokban egy oldalára fordított 0,75 mm vastag "U" profil a merevítés, a szárnyban pedig egy, ugyanebbõl az anyagból készült, két helyen meghajlított idomacél. Tehát a szárnyban is és a tokban is minden rendben van. Gondolhatja. Persze ilyenkor jövök én és elmagyarázom, hogy miért nem!

Elõször is, a Veka elõírása 1,5 mm vastag anyagból készült zártszelvény a tokban és ugyanilyen vastag anyagból készült 2X duplán hajtott idomacél a szárnyban. Ugyanis a Veka (akárcsak a többi nemzetközi profilgyártó) a legszigorúbb európai normák szerint minõsítteti termékeit, hiszen azokat az EU minden országában felhasználják a mediterrán országoktól a sarkkörig.

Ezért a 0,75 mm anyagvastagság és a nem zárt "U" profil máris azt jelenti, hogy az így készült ablak a profilgyártó elõírásainak teljes figyelmen kívül hagyásával készült!

Másodszor pedig, csak akkor lesz a mûanyag profilnak megfelelõ tartása, ha elõírás szerinti merevítéssel gyártanak belõle ablakot.

Ha megnézi a következõ metszetrõl készült képet, ott szintén Veka profilból kélszült ablak metszetét láthatja, csak egy olyan gyártó prezentálásában, aki az elõírásokat maximálisan betartva gyárt ablakot:

Persze ez így drágább a gyártónak, a megrendelõ, meg úgysem látja, hiszen nem fogja szétfûrészelni az ablakot, hogy belenézzen?

De hosszútávon mégis olcsóbb. Egyrészt, a megfelelõ merevítés nagyban hozzájárul, hogy a garanciális meghibásodások aránya csak ezrelékekben legyen mérhetõ. (A reklamációk 80%-a a nem jól illeszkedõ, és ezért szoruló, nem nyitható ajtó és ablakszárnyak miatt keletkezik. Ezeket a megfelelõ merevítéssel, és a minõségi, állítható vasalatok alkalmazásával teljesen ki lehet küszöbölni.)

Másrészt, minél kevesebb a hiba, annál több az elégedett megrendelõ. Aki, mint tudjuk: a legolcsóbb és leghatékonyabb reklám...

Mit is akarok ezzel mondani? Nagyon egyszerû logikusan végiggondolni, hogy egy olyan telített piacon, mint a nyílászáró gyártás, rengetegen versenyeznek a vevõkért.

A fenti példában a Veka profiljáról beszélünk, de az itt leírtak ugyanúgy vonatkoznak minden gyártó, minden profiljára.

Az általános felfogás szerint, annak lesz sok vevõje, aki a legolcsóbban tudja adni a termékét. 

Viszont a termék bizonyos jellemzõivel szemben a vevõnek elvárásai vannak, így ott nem lehet spórolni. Például hiába olcsó valaki azért, mert K=2,8 -as üveget tesz az ablakaiba, nem fogja tudni eladni õket, mert a vevõk ma már minimum 1,4 -es üveget szeretnének. Nem tud spórolni a kilincseken sem, hiszen az is látszik, és nem tehet rá rissz-rossz mûanyag kilincset 90.-Ft/db áron. A lehetõség a gyártási költségek csökkentésére, csak a nem látható és a valódi hozzáértést kívánó részeken (pl. vasalatok, zárak) adatik meg.

A 0,75 mm-es "U" profil és a 1,5 mm vastag zártszelvény ára között több mint kétszeres az árdifferencia. Így a merevítés költségét kevesebb, mint az elõírásos merevítés bekerülési költségének a felére lehet csökkenteni. (Találkoztunk már olyan mûanyag nyílászáróval is, ahol egészen egyszerûen nem tettek bele merevítést. Az ám az igazi "ócsó" ablak!)

Ha a gyengébb merevítést ritkábban csavarozom a profilhoz, akkor még jobban le tudom szorítani a gyártás költségeit. Kevesebb munkabér, kevesebb csavar.

De ezzel sikerült az ablak szerkezetének stabilitását annyira meggyengíteni, hogy a legalapvetõbb normáknak sem felel meg.

Szóval van egy olcsó ablakunk! Tényleg nagyon jó áron. Ön beépíttetné a saját lakásába?

Visszajutottunk a Fõoldalon egyszer már feltett kérdésig: Ön szerint azok a cégek, akik kispórolják a megfelelõ merevítést, és annak rögzítését az ablakból, így téve áraikat versenyképessé.

Önnek spórolnak, vagy Önön spórolnak?

 

Remélem kezdi belátni, hogy nem valami hatásvadász, "majd én ügyesebben árulom az ablakot, mint a többiek" oldalra tévedt. Valóban segíteni szeretnék mindenkinek, aki ablakvásárlás elõtt áll, hogy el tudja kerülni ezeket a kelepcéket.

Ingyenes felmérés, azaz a nyílászárós cég névjegykártyája

Ha már kért árajánlatot nyílászárókra, akkor pontosan tudhatja, hogy az ún. "Ingyenes felmérés" minden cégnél másképpen mûködik, és ez elég sokat el tud árulni egy vállalkozásról.

Elõször is fontos, hogy amikor Ön kér egy felmérést, akkor azt hogyan oldják meg.

Van, ahol azt mondják, hogy mérje le Ön a nyílásokat, és majd annak alapján adnak egy ajánlatot. Aztán majd akkor jönnek ki a valós méreteket felmérni, ha megrendelte a munkát.

Ezt több dolgot is jelenthet:

  • Túl sok olyan felmérésük volt, amibõl nem lett megrendelés, és nem éri meg nekik "feleslegesen" szaladgálni.
  • Egyszerûen azt gondolják, hogy annyira jók az áraik, hogy nekik nem kell kimenni értékesíteni, az ár eladja magát.
  • Nincs "terepen" dolgozó értékesítõjük. Aki az üzletben értékesít, nem tud mindenhova kimenni, csak oda, ahol már biztos a megrendelés.

Van, ahol azt mondják, hogy "...szerdán ott fognak beépíteni a fiúk nem messze, majd ha végeztek beugranak felmérni."

Ez a megoldás is sokatmondó:

  • A beépítõkkel végeztetik a felmérést, ami azért történik, mert olyan kicsi a cég, hogy ugyanaz a személy csinálja a beépítést, a felmérést, a garanciázást és az árubeszerzést.
  • Esetleg azért velük végeztetik, mert úgyis õk fogják beépíteni, ha elmérnek valamit, akkor csak magukat okolhatják.
  • Eszükbe sem jut, hogy a felmérés jelenthet mást is, mint a leendõ ablakok méreteinek felvétele.

Persze kérdezheti, hogy mi ebben a hiba?

Semmi.

Akkor, ha kizárólag ablakokra van szüksége. Egy 120X150-es nyílás megmérése, és az abba való műanyag ablak árának kikeresése az árlistából egy 6 éves olvasni tudó gyerek számára is könnyen megoldható feladat.

Azonban annak, aki megoldásokat szeretne a nyílászárókkal kapcsolatban felmerülõ problémáira, ez kevés.

Tehát azt a céget, és ajánlatot kell igazán komolyan venni, amelyik komolyan veszi Önt. 

Az eddigi érvek ugyanis kizárólag a cégekrõl, és azok dolgozóiról szóltak.

A "Felmérés" az annak a kiderítése, hogy mire lesz szüksége Önnek az új nyílászárók mindennapi használata során.

Persze a fenti két példánál jóval több megoldás létezik a felmérés bonyolítására. Nem hiszem, hogy szeretné, ha mindet felsorolnám.

A lényeg, hogy Ön tudja, már ezen a ponton kritikusan szemlélni a cégeket. Ez egy nagyon jó szûrõ.

A felmérés során, pedig ne az legyen, az elsõdleges szempont, hogy ki mekkora számot mond a végén. Persze, az ár is fontos tényezõ, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni, de annál jóval fontosabb, hogy kinél érzi azt, hogy Ön az aki számít. Ki az, aki minden részletre kiterjedõen tájékoztat, és az Ön kezébe teszi a döntést.

Tehát a felmérés elárulja, hogy azoknak a cégeknek az ajánlatait kell komolyan vennie:

  • ahol a felmérés idõpontját Ön határozhatja meg, mert tud elég idõt szánni rá.
  • ahol értékesítõt küldenek Önhöz, aki nem csak mérni, hanem tájékoztatni, és fõleg rengeteget kérdezni is tud.
  • ahol több variációt ajánlanak egy-egy szerkezethez, és Önre bízzák a választást.
  • ahol felajánlják, hogy akár két-három különbözõ paraméterekkel bíró ajánlatot is kiszámolnak Önnek, hogy minden információ birtokában tudjon dönteni.
  • ahol olyan dolgokra is felhívják a figyelmét, amikrõl eszébe sem jutott volna, hogy fontos lehet egy nyílászáró kiválasztásánál.
  • ahol nem ijednek meg a konkurencia ajánlatától, hanem racionális magyarázatot adnak akár szerkezeti, akár árbeli különbségekre.

Ezt a néhány dolgot figyelembe véve, már nagyon sokat tudhat meg, azokról a cégekrõl, akik közül egyre, rá fogja bízni leendõ ablakai-ajtói gyártását és beépítését.

Azt tudta, hogy a büszkén lobogtatott ÉMI minõsítés gyakorlatilag semmire sem garancia?

Mielõtt megköveznének ezért a kijelentésemért, elmagyarázom, hogy mit értek ez alatt:

Elõször is pontosítsuk, mi is az ÉMI és mi az ÉME?

ÉMI: Építésügyi Minõségellenõrzõ Innovációs Kht.
 

ÉME: Építõipari Mûszaki Engedély (amit az ÉMI állít ki)

Aki ma ablakot szeretne forgalmazni, gyártani, az elõször be kell, hogy vizsgáltassa az általa gyártott, forgalmazott ablakokat, hogy azok megfelelnek-e az érvényben lévõ szabványoknak. Ezért mit csinál az ablakos? Gyárt néhány tökéletes szerkezetet (...hiszen az ÉMI-be megy...) és beviszi bevizsgálásra. Ott valóban bevizsgálják, és ha megfelelt, akkor adnak róla egy hivatalos minõsítõ okiratot, miszerint a gyártó az elõírásoknak megfelelõ minõségû terméket tud gyártani.

Eddig nincs is semmi baj.

 

A lényeg, az a bizonyos "tud". Tud, ha akar. Ugyanis semmiféle utólagos minõségellenõrzés sincs. Tehát miután megkapta a minõsítést, azt gyárt amit akar, úgy, ahogy a kedve tartja.

A félreértések elkerülése végett: az ÉMI-vel nincs semmi baj az égvilágon. Õk tudásuk maximumát nyújtva bevizsgálnak bármit, amit bevisznek hozzájuk. Korrekt, valós eredményeket közölnek minden hivatalos okiratban, amit kiadnak.

Viszont az ablakgyártók közül sokan, ezt pontosan tudva, visszaélnek a helyzettel, és az ÉME birtokában már az elõírások jó részének figyelmen kívül hagyásával gyártanak ablakot. Hiszen tudjuk:

Az ablakgyártók jelentõs részének, az elsõdleges célja: megnyerni az árversenyt, bármi áron!

Ezt az állításomat, ha van lakóparkban élõ ismerõse, valószínûleg meg tudja erõsíteni. Ugyanis az ilyen nagy projektmunkáknál a legerõsebb az árverseny. Néhány tiszteletreméltó kivételtõl eltekintve, szinte biztos lehet benne, hogy minél nagyobb egy beruházás, annál silányabb a minõsége.

Így fordulhat elõ, hogy egy (természetesen ÉMI minõsítéssel rendelkezõ) nagy gyártó, egy budapesti lakópark építéséhez olyan erkélyajtókat szállíthatott, amelyek leszerelt szárnyát a profilnál fogva megemelve, a profilt nemes egyszerûséggel le lehet emelni az üvegrõl! A szárnyban is és a tokban is (természetesen kizárólag a megrendelõ érdekeit szem elõtt tartva) "spórolósra" sikeredett a merevítés.

Az is így történhet meg, hogy egy (mondanom sem kell, szintén ÉMI engedélyt lobogtató) másik, történetesen külföldön gyártott ablak beépítésénél a beépítõk egy egyszerû akkumulátoros csavarbehajtóval át tudták húzni a sorolócsavar fejét, az ún. "acélmerevítésen". Kíváncsi vagyok rá, hogy, ha a bevizsgálásnál is ilyen minõségû merevítés lett volna az ablakban, vajon megkapta volna ez a cég az engedélyt a magyarországi forgalmazásra?

Tehát ezért merem nagy nyilvánosság elõtt kijelenteni, hogy az ÉME megléte semmire sem garancia.

Jogosan kérdezheti, hogy akkor mi a valódi garancia a minõségre?

 

Elárulom Önnek, de csak akkor, ha feliratkozik arra a levelezõlistára, ahova már néhány oldal végérõl egy linken át eddig is feliratkozhatott. Ha megtette, akkor már nincs több teendõje

Rehau, Kömmerling, Veka, Salamander, Aluplast...

Tudni kell, hogy az itt felsoroltak, (és még mások is, akiket nem említettem) mind a világ élvonalába tartozó mûanyag profil gyártók. Bármelyikük, bármely profiljából hibátlan ablakot lehet gyártani. Ezért én nem szeretnék különbséget tenni, és legfõképpen sorrendet felállítani a profilgyártók között...

Mivel tudom, hogy háziasszonyok is olvassák ezt az oldalt, akiknek nem biztos, hogy egyértelmû, hogy mi is a profil, ezért elõször ezt mondom el: a profil, az a mûanyag idom, amibõl az ablak készül. Különbözõ idomot gyártanak a szárnyhoz, a tokhoz, a terasz és bejárati ajtókhoz és még sorolhatnám.

A lényeg, hogy a profil: a mûanyag, amibõl készül a műanyag ajtó, vagy a műanyag ablak.


...de folytatva a fent megkezdett gondolatsort: aztán az sem mindegy, hogy melyik gyártó melyik profiljáról beszélünk, hiszen minden gyártó széles termékskálával rendelkezik.

 


 

Vegyük például a Vekát: 

A Veka gyárt háromkamrás szerkezetekhez is profilt, és ötkamrás szerkezetekhez is.

Sok ablakos hirdetésében találkozhat a kövtkezõ "fontos" információval: "ötkamrás ablakok Veka profilból!"

Ez az információ elsõre megnyugtatónak tûnik, hiszen egy komoly német gyártó neve garanciaként hangzik el.

De gondolná, hogy ma van olyan gyártó, akinek a viszonteladóinál ÖT KÜLÖNBÖZÕ, a Veka által gyártott ötkamrás profil közül is választhat?

Emellett létezik még több másik ötkamrás profil is, a Veka termékpalettáján, pl. szerényebb mûszaki színvonalú épületekhez, alacsonyabb mûszaki tartalommal bíró profil (raktárak, nem fûtött melléképületek, stb.). Vagy éppen ellenkezõleg, olyan nagy szerkezeti szilárdságú profil, aminek 33%-al nagyobb az anyagvastagsága a többi profilénál, mert a nagyon súlyos biztonsági üvegeket nem lehet bármibe beletenni...

De vannak a Veka hat légkamrás profiljából készült ablakok, aminek nem az a legnagyobb elõnye, hogy 6 légkamrával rendelkezik, hanem az, hogy a tok 90 mm széles, tehát 28,5%-al szélesebb, mint bármelyik ötkamrás profil, és van egy szigetelõanyaggal kitöltött légkamrája is, ami verhetetlenné teszi a hõszigetelõ képességét.

A többi profilgyártó cég, szintén több terméket gyárt, és folyamatosan fejleszt. Ha minden gyártó elmúlt két-három évben végrehajtott fejlesztéseit fel szeretném sorolni, lexikont kellene írnom...

A Rehau, a Kömmerling és a többiek szintén nem csak egyetlen profilt gyártanak. Tehát amikor valaki azt mondja Önnek, hogy ez egy "Rehau", "Veka" vagy "mittoménmilyenprofilbólkészült" ablak, gyakorlatilag nem mond semmit. Ugyanott tartunk, ahol a fõoldal elején tartottunk emlékszik?

"2000 ccm Wolksvagen eladó...."

Ugyanis a műanyag ablak, nem csak profil.

Nem mindegy, hogy annak a bizonyos gyártónak melyik profiljából és milyen módon készül ablak.

A profilgyártó nevénél sokkal fontosabb, hogy szóban forgó profilból egy komoly gyártósoron, számítógép vezérelt gépek, lézeres pontosságméréssel gyártanak ablakot világszínvonalon, vagy ugyanebbõl a profilból egy "sufniban" készül ablak colostokkal mérve, a profilgyártó elõírásainak teljes figyelmen kívül hagyásával.

A profillal legalább megegyezõ mértékben fontos kérdés, hogy milyen vasalat kerül bele?

Persze, az ablakos, egybõl mondja: "Maco", "Roto", vagy "Siegenia" vagy sorolhatnám a vasalatgyártókat ugyanúgy, mint a profilgyártókat.

Ok. Legyen Maco.

De az a Maco "Multimatic" vasalata, ami a legújabb fejlesztések közül való, vagy egy hat évvel ezelõtt fejlesztett és már egy éve nem gyártott, szintén Maco vasalat? (amit az ablakgyártó töredék áron tud elfekvõ készletekbõl, felszámolt gyárakból megvenni)

Itt nem csak arról beszélhetünk, hogy az ablakgyártó pénzt spórol Önön, hanem a régi vasalat minden, most már alapvetõ biztonsági normát mellõzve készült. (hibás mûködés-gátló, kiemelésgátló, szárnyemelõ, résszellõzõ)

Az elõzõeknél kevéssel sem elhanyagolhatóbb kérdés, hogy milyen lesz benne a merevítés, az üveg, a kilincs, a felsoroltak rögzítése, és még sorolhatnám tovább...

Tehát az, hogy egy ablak milyen profilból készült, az fontos információ. De messze nem a legfontosabb.

Alapvetõ igazságnak fogadhatjuk el, hogy amelyik cégnél a három legfontosabb érvbõl kettõ az, hogy milyen profilból készülnek az ablakok, és ki gyártotta a vasalatot, csak egy dolgot jelent:

A cég nem rendelkezik említésre méltó elõnnyel a konkurenciával szemben, így egyszerûnek tûnõ dolog, egy nagy nevû profilgyártó hírneve mögé bújva hirdetni magát.

Az igazi kóklerekre pedig általában az jellemzõ, hogy a kizárólagos érvük a minõség igazolására, az a profilgyártó és a vasalatgyártó nevének hangoztatása!

Tehát amikor azt állítottam, hogy a nagy gyártók neveinek hangoztatása kelepce, nem állítottam valótlant.

Abban a kérdésben pedig senki nem vitatkozik velem (még a szakmabeliek közül sem), hogy egy profilgyártó cégnek, attól a pillanattól kezdve, amikor kifizette neki egy ablakgyártó a profilt, semmilyen beleszólása sincs a gyártás menetébe.

Tehát az elsõ osztályú műanyag ablak sem a Veka, Rehau, Kömmerling, stb. dicsõsége, mint ahogyan a semmirevaló selejtes szerkezetek sem az õ trehányságuk okán készültek.

Azt hiszem már Ön is belátja: sokkal ésszerûbb gyártót választani, mint profilt.

Az árajánlat, mint a megrendelõ becsapásához a legszélesebb körben használt eszköz.

Tudom! Ez már megint egy nagyon hatásvadász cím. Persze, hogy az.

De igaz. 

Ugyanis a reklamációk jelentõs része nem elromlott, vagy hibás ablakokról szól, hanem a megrendeléshez képest eltérõ teljesítésrõl. Ezért ezeknek a reklamációknak az elõvezetése úgy kezdõdik, hogy: "Az árajánlatban az szerepelt... "

Majd ennek a mondatnak az elhangzása után világosítja fel róla a kedves (vagy nem annyira kedves) ügyfélszolgálatos, esetleg értékesítõ Önt, hogy az árajánlatban és a szerzõdésben nem ugyanaz szerepel. Viszont Ön, mint megrendelõ, a szerzõdést vagy a megrendelõ lapot írta alá, nem pedig az árajánlatot. Tudniillik, azt nem írta alá senki sem, még az Önnel szerzõdõ cég neve sem biztos, hogy szerepel az alján. (Fõleg az email-ben kapott ajánlatok esetében van ez így.)

Tehát olyankor már késõ rájönni, hogy az az iromány nem árajánlat volt elsõsorban, hanem inkább egy jól sikerült kelepce....

  • Akár szerzõdést, akár megrendelõt ír alá, azt mindíg egyeztesse tételesen az ajánlattal, aminek alapján a döntését meghozta, mert ha nem így tesz, könnyen elõfordulhat, hogy mire beépítésre kerül a sor, már nem azt kapja, amit Ön szerint megígértek.
  • Ez azért is fontos, mert cégenként változó, de általában 3-6 hetes szállítási határidõ mellett könnyen felejtõdnek el dolgok. Ami papíron szerepel, azt Ön megrendelte és az Önnek jár. E nélkül a papír nélkül elég nehéz azt bebizonyítani, hogy 5-6 héttel ezelõtt egy beszélgetés során ki mit ígért...
  • Ugyanígy ezzel a papírral tudja azt is bizonyítani, amikor plusz számlákat akarnak elfogadtatni Önnel (pl. sittszállításról, vagy szerelési anyagokról), hogy az már szerepelt a szerzõdésben, és csak egyszer fogja kifizetni.

Az árajánlatok általában más formátumú okmányok, mint a szerzõdések. Ezért az ajánlat táblázatában van hely kiírni, hogy mondjuk az üvegezés "K=1,1 W/m2 LOW-E". Ugyanakkor a szerzõdésben már csak annyi szerepel, hogy "LOW-E". Ez miért fontos?

Azért, mert minden lágyfémbevonatos üvegszerkezet: LOW-E üveg. Amelyek "K" értéke 1,5-tõl 1,0-ig terjed. Tehát Ön kaphat üveget felével-harmadával rosszabb hõszigetelõ képességgel, mint amivel szerette volna!

Ugyanígy le lehet írni, hogy egy műanyag ablak biztonsági, mert:

A szárny minden oldalán kiemelésgátló zárfogadó van, 100 Nm forgatónyomatékig törésálló kulcsos, zárható kilincs van hozzá, 4+4 (P 4-es) ragasztott biztonsági üveg van benne, beragasztott üvegezõ lécekkel.

Ugyanakkor egy "biztonsági ablak" rubrikában elhelyezett "X" nem biztos, hogy mindezt együtt jelenti.

 

Tehát fontos tudni:

az ajánlat önmagában, semmit sem ér!

Hiába mondja Ön, hogy az ajánlat alapján rendelt, ha nem azt írta alá. A másik fél nyugodtan állíthatja, hogy Ön változtatott az ajánlathoz képest, és annak a változtatásnak az alapján készült a szerzõdés.

Ez egyébként mindennapos dolog, tisztességes cégeknél is. (Mármint az ajánlathoz képest történõ változtatás. Csak ott, ez bekerül a szerzõdésbe is.)

Ugye már érti, hogy mitõl szeretném megóvni? Ezek az átverések ma mindennaposak, és miután megtörténtek, hiába próbálja bebizonyítani az igazát.

Ezeknek a problémáknak az elkerülésére az egyetlen mód, ha mindent leírnak a szerzõdésben, vagy a megrendelõn, még akkor is, ha kukacosnak tûnik ez a kérése az ablakos szemében.

Az árajánlatok másik nagyon fontos szerepe, amikor egymással kell összehasonlítani õket.

Sokszor érthetetlen, hogy ugyanarra a munkára hogyan adhat az egyik cég 800.000.-Ft-ért ajánlatot, míg a másik 1.300.000.- -ért?

 

Azért fél millió differencia, egy lakás esetében nem kevés ugye? Ez a különbség egy nagyobb családi ház kapcsán akár jóval milliót meghaladó összeg is lehet.

Ahhoz, hogy érthetõ legyen ez a dolog, elõször nézzünk körül más iparágakban.

Az autóiparban például, ha a speciális jármûveket nem vesszük figyelembe, és természetesen a luxus kategórián belüli prémiumokat is kihagyjuk, akkor is minimum 3-4.000 % különbség van a legolcsóbb és a prémium kategória árai között.

Négyezer százalék!

Tehát tudunk közúti közlekedéshez új autót venni nettó 1.250.000.- Ft-ért is (most néztem meg a neten), és 650.000.-ért is, de dollárban. Ez árfolyamtól függõen 110-150 millió forint. (Tízezer százalék a kettõ differenciája!!!)

Persze a kettõ között ezernyi választási lehetõséggel. Mindenki eldöntheti, hogy számára mi a fontosabb:
 

  • a fogyasztás?
  • a sebesség?
  • a kényelem?
  • a design?
  • a biztonság?
  • a pakolhatóság?
  • hogy beférjen a garázsba?
  • tudjon menni árkon-bokron?
  • esetleg státusszimbólum, mert van egy szint, ami alá nem mehetek?

Ezeknek az érveknek az alapján választunk, és amikor megtaláltuk a tulajdonságokban megfelelõket, akkor nézzük csak meg az árat.

Melyik a legjobb ár-érték arányú egyterû?

Melyik a legjobb ár-érték arányú városi autó, terepjáró, limousine, coupe, sportkocsi, hûtõkamion, úthenger, vagy bármilyen jármû, amire szükségünk van.

Miután ezt leírtam, gyorsan megnéztem egy összehasonlító oldalon a mosógépek árait, hogy a hölgyeknek is kedveskedjek egy-két példával. :o)

Hihetetlen, de mosógépet is lehet kapni 25.000.- Ft és 524.000.- Ft között. Ugye nem gondolja Ön sem, hogy mindegyik ugyanazt tudja?

Persze, hogy nem. Hát ugyanez a helyzet a mûanyag ablakoknál is. Csak az ablakos szakmában (figyelem!!!):

a különbség az "egypálcás" (értsd: céllövölde alsó sor...) és a minden szempontból prémium minõség árai között maximum 70%!

Sosem gondolta volna, ugye? Én sem, amíg egy kicsit jobban bele nem ástam magam a témába.

Az igazi probléma, hogy ezen a szûk sávon belül az "egypálcás" simán be tud mondani egy a minõségéhez képest "erõs" árat, és a hozzá nem értõ vevõvel meg is tudja vetetni (etetni?). Ugyanakkor, ha a prémium minõséget forgalmazó kitalál egy akciót, lehet, hogy azért nem veszik meg a termékét, mert akciósan, csak egy picivel drágább a "felülárazott" olcsónál, és akkor inkább azt választja a megrendelõ.

Ha holnap odaállnék Ön elé és eladásra kínálnék egy (nem akarok senkit megsérteni ezért nem a legaljáról válogatok...) szóval eladásra kínálnék egy Skoda Fábiát 11.000.000.- Ft-ért, komolyan venne?

Ugye, hogy nem.

De ha azt mondanám, hogy most akció van, és egy Skoda Fábia áráért elvihet egy Passatot?

Azért ezen már elgondolkodna, nem?

Ablakokkal kapcsolatban ezek a dolgok bármikor megeshetnek Önnel.

Kivéve, ha...igen. Ha megtanítom, hogyan lehet megkülönböztetni egymástól a Passatot és a Fabiát. Azoknak, akik feliratkoztak már. De ha eddig nem iratkozott fel, akkor már ne is tegye. Elfogyott a kék tinta a bekezdés végére..."